18 Mart 2016 Cuma

Venedik'te Aşk Varanasi'de Ölüm - Geoff Dyer

Venedik’te Aşk Varanasi'de Ölüm, Sabit Fikir Dergisi’nin yayınladığı 2015’in en iyi 50 kitabı içinden seçip okuduklarımdan biriydi.
İki bölümden oluşan kitap adından da anlaşılacağı gibi önce Venedik’te sonra da Varanasi’de geçiyor.

Serbest gazetecilik yapan Jeff Atman,Londra’daki hayatından ve yaptığı işten sıkılmıştır.40 yaş bunalımlarıyla sanat dergilerine yazılar yazıp,röportajlar yapmaktadır.Bienal için Venedik'e gelen Jeff ile yazar adeta bienal ruhunu ve gerçeklerini bize aktarmış,sanat çevresine dair eleştirileri alttan alta çok iyi vermiş.
Yazarın Bienali ve Venedik’i çok ayrıntılı vermesi mekansal ve sanatsal anlamda konuya uzak okuyucular için pek bir şey ifade etmeyecektir ki mekansal aşinalığım olmasına rağmen bana pek etmedi.
Bizim sanat çevremizde de çok görüldüğü üzere bazı partilerde ve davetlerde görünmenin bir prestij sayıldığı,akşamları tek dertleri hangi davete katılacakları,nelerin ikram edileceği olan bu çevre, içki ikramının bittiği yerden bir başka partiye geçip “sanat” konuşuyor.
Venedik böyle devam ederken;ki sıkılmaya başlamıştım,aşk gazetecimizi buldu.Los Angeles sanat çevresinden Laura ile tutkulu hatta erotik ilişkileri bu bölümü az biraz hızlandırsa da ben Varanasi bölümünü daha çok beğendim.

Bir gezi yazısı için Varanasi’ye gelen gazeteciyi önce Jeff diye okuyordum ki,adının hiç geçmediğini ve farklı biri de olabileceği hissine kapıldım. İki şehir arasını nasıl bağlayacak diye beklerken zaten kitap bitti.Dolayısıyla bölümleri iki ayrı hikaye sayarak tat almaya bakmak daha doğru çünkü iki eski su şehri olması dışında kurgusal bir bağlantıları yok.
Gene de gazetecinin  yavaş yavaş oraya uyum sağlaması ,kendi iç dünyasına dönmesi,varlık ve ölüm üzerinden düşünceleri hergün önünden geçtiği ölülerin yakıldığı ve ibadet edilen gantlar bana hem felsefi hem mistik olarak daha keyifli geldi.

1958 İngiltere doğumlu yazar şu an Los Angeles’da yaşıyor.Cheltam’da bir gramer okulunda ve Corpus Christi College,Oxford’da eğitim görmüş.Yazdığı dört romanın dışında pek çok kurgu dışı kitapları ve ödülleri var. Misafir profesör olarak üniversitelerde dönemsel dersler veriyor.

Romanları;

Paris Trance - Paris Esintisi, Everest Yayınları
The Search
The colour of Memory
Jeff in Venice,Death in Varanasi – Venedikte Aşk Varanasi’de Ölüm ,SEL

Bununların dışında bizde çevirisi olan kitapları şimdilik;

Zona – Rus yönetmen Andrey Tarkovski’nin Staker (İz Sürücü) filminin her planını analiz ettiği kitabı
Bir Hışımla ,Everest Yayınları -  D.H.Lawrence üzerine yazdığı bir inceleme
İçimdeki Yağmur – Hitkitap – Gezi yazısı
John Berger Bir fotoğrafı anlamak- Metis

Listede olmasaydı,yazardan da haberim olmazdı muhtemelen.O yüzden bu çalışmaları yeni yazarları tanımak açısından çok önemsiyorum.

2 yorum:

  1. ben de bu tip çalışmaları gözden kaçırmamaya uğraşıyorum ve gerçekten beğendiklerim , nasıl daha önce duymamışım dediklerim oluyor , bu kitabı kaçırmışım ama :D

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Maalesef ortalık zincir kitapçılara kaldıkça duymamız zorlaşıyor.Satmak istediklerini gözümüze sokuyorlar...

      Sil